Colecţionarul Marc Baradel a dat în judecată compania Artemus, condusă de comerciantul de artă Asher Edelman, pe care o consideră responsabilă de distrugerea unei versiuni a sculpturii „Poisson” realizată de artistul român între anii 1924 şi 1926.
Marc Baradel a explicat în dosarul depus în instanţă că, la puţin timp după ce sculptura a fost instalată în biroul său, aceasta a căzut de pe piedestal şi s-a spart în două. Potrivit colecţionarului, Edelman a fost cel care s-a ocupat de instalarea sculpturii pe suport. Artemus ar fi încălcat termenii unui contract de consignaţie încheiat cu Baradel, pentru că nu s-a asigurat ca opera de artă să fie protejată, lucru care era responsabilitatea sa.
Sculptura înainte să se spargă / Credit foto: Marc Baradel
„Este absurd. Marc Baradel a urcat sculptura pe un piedestal din biroul meu. S-a aşezat apoi pe o canapea şi imediat sculptura a căzut. În acel moment, el avea un contract de asigurare în mână”, a declarat la rândul său Asher Edelman.
Un raport realizat de Curtea Supremă din New York, SUA, arată că opera era evaluată înainte de a fi spartă la 22,5 milioane de dolari, iar, după accident, a fost estimată la 16,9 milioane de dolari.
Sculptura spartă / Credit foto: Marc Baradel
Operaţiunea de mutare a sculpturii a fost asigurată de Marc Baradel pentru 5 milioane de dolari, potrivit unor contracte încheiate cu companiile HUB International şi Lloyd’s. Colecţionarul francez a cerut şi celor două companii să onoreze acest acord.
Sculptura spartă face parte din seria „Fish/ Poisson”, începută în 1922, cu o versiune în marmură, şi continuată cu alte cinci piese din bronz şi o alta tot din marmură.
În ultimii ani, cota de piaţă a lui Constantin Brâncuşi a crescut semnificativ. În 2018, sculptura sa „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută la licitaţie pentru 62 de milioane de euro, iar Brâncuşi a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.